نمایش موزیکال «الیور توئیست» روی صحنه می‌رود آثار منتخب تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در مشهد به صحنه می‌روند + اسامی راه یافتگان نویسنده سوئیسی جایزه کتاب آلمان ۲۰۲۵ را از آن خود کرد «سعید مظفری» دوبلور پیشکسوت درگذشت + علت فوت سریال «شیش‌ماهه» مهران مدیری در مرحله تدوین قرار گرفت + تصاویر یادبود سینمای تقوایی در شبکه نمایش سینماگران سنتی در خطر! | صنعت سینما دیجیتالیزه می‌شود مهرجویی و تقوایی، هنرمندان فقید سینمای ایران در یک‌ قاب + عکس چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟ رسانه‌های هوشمند، روایت‌سازان تولید ملی زمان تشیع پیکر ناصر تقوایی مشخص شد صوت | آهنگ جدید علیرضا طلیسچی با نام «دریغ» منتشر شد + لینک دانلود و متن تئاتر پاییز در تماشاخانه هیلاج با پنج اثر از اشکان درویشی عکاسی که قلب غزه را به تصویر کشید آغاز دوره‌ای تازه در ساترا با معارفه مدیران جدید مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۴) معرفی فهرست کوتاه جوایز فیلم اروپا برای سال ۲۰۲۶ ناصر تقوایی؛ فیلم‌سازی که به «سینمای مولف» در ایران معنا بخشید «خرگوش سیاه، خرگوش سفید»، فیلم جدید شهرام مکری، در راه سنگاپور پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت «محمد کاسبی»
سرخط خبرها

آموزش داستان نویسی | چشم های دکمه ای من (بخش سوم)

  • کد خبر: ۳۶۳۳۰۳
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳
آموزش داستان نویسی | چشم های دکمه ای من (بخش سوم)
در متن‌های داستانی، شما این امکان را دارید که از ابزار‌های مختلفی برای ایجاد صمیمیت در فضای متن استفاده کنید.

همچنان از مزایا و ظرفیت‌های زاویه دید اول شخص می‌گوییم. در متن‌های داستانی، شما این امکان را دارید که از ابزار‌های مختلفی برای ایجاد صمیمیت در فضای متن استفاده کنید.

 برای مثال، اگر نویسنده‌ای باشید که به تکنیک‌های نرم نویسی اِشراف و تسلط دارد، به راحتی می‌توانید نثری گرم و صمیمی را روی کاغذ بیاورید و مخاطبتان را مشعوف کنید؛ اما، اگر قلم شما خشک و بی انعطاف باشد و دایره واژگانی بسیار محدود داشته باشید و -علاوه بر همه این ها- بخواهید روایت‌های داستانی را به شیوه‌ای مکانیکی پیش ببرید، حتی زاویه دید اول شخص هم نمی‌تواند داستان شما را صمیمی کند.

«زاویه دید اول شخص اتمسفری صمیمی در داستان ایجاد می‌کند.» این حس صمیمیت به چند دلیل در داستان اتفاق می‌افتد: اول اینکه راوی اول شخص این امکان را دارد که افکارش را برای ما عیان کند، حتی اگر در داستانْ آن‌ها را برای هیچ کس بازگو نکند؛ این حس را خواننده ایجاد می‌کند که فضایی صمیمی بین او و راوی داستان شکل گرفته است. دوم اینکه، اگر نویسنده بتواند این احساسات را به هیجاناتی منحصر‌به‌فرد و اختصاصی تبدیل کند، حس صمیمیت بین مخاطب و راوی عمیق‌تر می‌شود.

اما ظرفیت‌های اول شخص به همین‌ها محدود نمی‌شود. «راوی اول شخص باورپذیری بالایی در داستان ایجاد می‌کند و حقیقت مانندیِ روایت را پررنگ‌تر می‌کند.» جمله‌ای از سامِرسِت موام، نویسنده انگلیسی، هست که نقل به مضمون می‌کنم: «وقتی یک نفر به ما بگوید هرآنچه برایمان تعریف کرده است برای خودش اتفاق افتاده، احتمال اینکه او را باور کنیم خیلی بیشتر است.» موام سعی دارد بگوید که در این زاویه دید مزیتی وجود دارد: انگار شاهد یک واقعه را احضار کرده‌ایم و نشسته‌ایم پای نقل تجربیات او. قاعدتا، در چنین سازوکاری راحت‌تر حرف‌ها (و دروغ های) راوی را باور می‌کنیم.

البته چنین امری نباید این شائبه را به وجود بیاورد که هر دروغ شاخ داری را می‌شود با استفاده از زاویه دید اول شخص به مخاطب تحویل داد، چون باورپذیری زیادی ایجاد می‌کند. چنین قاعده‌هایی را باید با ظرافت بیشتری درک و اجرا کرد. وگرنه، دلیلی نداشت که گابو (گابریل گارسیا مارکز) کتاب بزرگ «صد سال تنهایی» را با زاویه دید سوم شخص بنویسد (با آن همه رخداد خیالی و خارق العاده و عجیب و فراواقعی).

گفت: «اره را بیار بالا!»

و من درحالی که پا‌های خشک و لاغر و خاک آلوده و خون آلوده آن یکی را می‌دیدم و تماشا می‌کردم و می‌ترسیدم و آب دهنم خشک شده بود و نفسم درنمی آمد، اره بزرگ و سفید و براق و وحشی را، که دندانه‌های تیز و درشت و خشن و بی رحم داشت، در یک دست گرفتم و با دست دیگر محکم پله‌های نردبان را یک یک چسبیدم و تماشاکنان و بهت کنان از پشت آن یکی، که نفسش سنگین بود و زیر لبش چیزی می‌گفت که نشنیدم، بالا رفتم، و در بالا رفتنْ چشمم نه به زمین بود و نه به آسمان، بلکه نخست به پا‌ها و بعد به ساق پا‌ها و بعد به ران‌های سیاه و سوخته و یا حتی بهتر است بگویم ران‌های کهنه عتیقه او [بود]، آن یکی که هنوز می‌ترسم اسمش را بر زبان بیاورم، گرچه اسمش را سخت دوست دارم .... *

با احترام عمیق به استاد بزرگ ادبیات، ابوالحسن نجفی.


* «روزگار دوزخی آقای ایاز»، نوشته رضا براهنی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->